ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΓΑΜΟΥ

Δ. ΟΔΗΓΙΕΣ–ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΠΡΟΣ ΜΕΛΛΟΝΥΜΦΟΥΣ

Πρέπει, κατ' αρχήν, να κατανοήσουμε ότι ο Γάμος δεν είναι μια κοινωνική εκδήλωση, στην οποία μπορεί ο καθένας να προσέρχεται και να συμπεριφέρεται όπως θέλει, αδιαφορώντας για τα τελούμενα και προσβάλλοντας με τη ανοίκεια συμπεριφορά του την ιερότητά του, αλλά αποτελεί «Μυστήριον μέγα εις Χριστόν και εις την Εκκλησίαν» (Εφ. 5, 32-33), που σημαίνει ότι ο γάμος, εκτός του ότι είναι μυστήριο και μάλιστα πολύ μεγάλο, είναι και δεσμός τελείας ενώσεως και αφοσιώσεως, ισόβιος και αδιάλυτος. Για το λόγο αυτό, οφείλουμε να σεβαστούμε τον οίκο του Θεού, στον οποίο τελείται ο Γάμος, ιστάμενοι προσεκτικοί και προσευχόμενοι.

Στη συνέχεια, παραθέτουμε κάποιες οδηγίες – συμβουλές προς τους Μελλονύμφους, οι οποίες θα τους βοηθήσουν να νοιώσουν πραγματικά και όχι επιφανειακά την ιερή στιγμή του Γάμου τους.

  1. Πνευματική και ψυχική προετοιμασία. Κατά την προετοιμασία του γάμου σας καλόν θα είναι, μέσα στις πολλές σκέψεις που μπορεί να κάνετε για το γάμο σας, να προγραμματίσετε το μυστήριο της εξομολογήσεως. Η κατάθεση των αμαρτιών, των σκέψεων και των λογισμών στον πνευματικό πατέρα με τη χάρη του Θεού γίνεται γερό θεμέλιο για τη διαμόρφωση καλών κι ευλογημένων συζύγων. Το μυστήριο της εξομολογήσεως και των δύο, άνδρα και γυναίκας, είναι ακριβώς - σύμφωνα με τα λόγια του σοφού και οσίου γέροντα των τελευταίων χρόνων Παΐσίου του Αγιορείτου - όπως δύο ξύλα ανόμοια και ακατέργαστα στα χέρια ενός ξυλουργού, που μετά από πολλή δουλειά και κόπο καταφέρνει να τα ταιριάξει το ένα κοντά στο άλλο. Έτσι γίνεται και κατά το ιερό μυστήριο της μετανοίας-εξομολογήσεως: δύο ανόμοιοι χαρακτήρες ανθρώπων έρχονται στον πνευματικό πατέρα για εξομολόγηση σκεπτόμενοι το γάμο και ο εξομολόγος, σαν άλλος πνευματικός ξυλουργός, αρχίζει να πελεκάει από τον έναν κάτι, από τον άλλον κάτι άλλο και σιγά σιγά τους ταιριάζει όχι ο ίδιος, αλλά η χάρη του Θεού «η σωτήριος πάσιν ανθρώποις».
  2. Οι Νυμφευόμενοι, κατά την «Καλή Ώρα» τελέσεως του Μυστηρίου, οφείλετε να προσέρχεσθε εγκαίρως στον Ιερό Ναό. Οποιαδήποτε εσκεμμένη καθυστέρηση, ιδίως της Νύφης, προκαλεί μεγάλη αναστάτωση στο Πρόγραμμα του Ναού, όταν μάλιστα ακολουθούν και άλλα Μυστήρια. Επιπλέον, αποτελεί ασέβεια προς τους προσκεκλημένους και, ιδίως, προς τους ανθρώπους που διακονούν στον Ιερό Ναό, οι οποίοι θα πρέπει να τον τακτοποιήσουν μετά το Μυστήριο, ώστε να είναι περιποιημένος και έτοιμος για την Θ. Λειτουργία της επόμενης ημέρας.
  3. Πρώτοι οι Νυμφευόμενοι οφείλετε να ευλαβείσθε την ιερότητα του Μυστηρίου και να συμμετέχετε ουσιαστικά στα λεγόμενα και τα τελούμενα. Ειδικότερα η νύφη, κατά τη διάρκεια της τέλεσης του Μυστηρίου, καλόν είναι, στη περίπτωση που κάποια σχέδια νυφικών προβάλλουν και τονίζουν τη γυμνότητα του σώματος, να επιθέτει επάνω στους ώμους της ένα κατάλληλο επένδυμα, σεβόμενη την ιερότητα του χώρου.
  4. Και οι προσκεκλημένοι, ακόμη, πρέπει να προσέχουν την συμπεριφορά τους και την ενδυμασία μας. Πολλοί εισέρχονται στον Ιερό Ναό με ενδυμασία αταίριαστη, δηλαδή άσεμνη, ενώ και η στάση τους στην Εκκλησία και η εν γένει συμπεριφορά τους δεν είναι η αρμόζουσα. Σχηματίζουν παρέες, συζητούν, αντί να προσεύχονται, αστειεύονται, γελούν, μασούν τσίχλες, κάποιοι μάλιστα δεν διστάζουν και να καπνίζουν ακριβώς στην είσοδο της Εκκλησίας. Είναι φοβερό να πέσουμε όλοι μας, Κληρικοί και Λαϊκοί, στα χέρια του ζώντος Θεού, ο Οποίος θέλει το Ναό Του οίκο προσευχής και διώχνει κακήν κακώς τους ασεβείς και αδιάντροπους.
  5. Συστήστε στους φωτογράφους να ενεργούν με διακριτικότητα και σεβασμό προς το Μυστήριο και να μη γίνονται ενοχλητικοί, κάνοντας άσκοπες μετακινήσεις κατά την διάρκεια του Μυστηρίου και μονοπωλώντας την προσοχή σας, με αποτέλεσμα να χάνετε την ουσία των τελουμένων.
  6. Απαγορεύεται η διανομή και η ρίψη ρυζιού εντός του Ιερού Ναού. Τούτο μπορεί να γίνει μετά το πέρας του Μυστηρίου και στον αύλειο χώρο του Ιερού Ναού.
  7. Όσον αφορά τον στολισμό, εντός του Ιερού Ναού επιτρέπονται μόνο δύο λαμπάδες διακοσμημένες με άνθη και έξωθεν του  Ιερού Ναού μόνο λίγα άνθη με λιτή διακόσμηση.
  8. Οφείλετε να μεριμνήσετε για την εξουσιοδότηση κάποιου συγγενικού ή κοινού φιλικού σας προσώπου, το οποίο θα παραλαμβάνει τα δώρα Γάμου, που, τυχόν, θα φέρουν στον Ιερό Ναό κάποιοι από τους προσκεκλημένους σας. Ο Ιερός Ναός δεν ευθύνεται  για την, με οποιαδήποτε τρόπο, απώλειά τους.
  9. Για την τέλεση του Μυστηρίου του Γάμου σας μπορείτε, εάν θέλετε και ?,τι έχετε ευχαρίστηση να προσφέρετε, υπέρ του Ιερού Ναού και του Προσωπικού του, επί αποδείξει.

«Δυστυχώς, όλα αυτά που κοστίζουν πολλά χρήματα (ενν. ο υπερβολικός στολισμός έσωθεν και έξωθεν του Ι. Ναού), όπως και τα άλλα έξοδα των φωτογραφιών, βίντεο, κέντρων διασκεδάσεως κ.λπ. συνυπολογίζονται απερίσκεπτα και πάντως άδικα από τους ενδιαφερομένους στα έξοδα των μυστηρίων, με αποτέλεσμα να διακηρύττεται πλέον ότι τα μυστήρια της Εκκλησίας κοστίζουν και γι' αυτό προπαγανδίζονται ως απλά και φθηνά -συνεπώς και προτιμητέα- τα πολιτικά...... Θεωρώ δε περιττό, ως αυτονόητο, να βεβαιώσω ότι είναι απολύτως κατανοητή και η αδυναμία οιασδήποτε προσφοράς. Ευτυχώς, έχουμε Ιερείς που αγαπούν δίχως να απαιτούν!» (Σεβ. Μητρ. Χαλκίδος κ. Χρυσοστόμου, Εγκύκλιος 77, 2013).

Επιμέλεια • Αρχιμ. Νικηφόρος Ευσταθίου
Γενικός Αρχιερατικός Επίτροπος -
Διευθυντής Εκκλ. Ορφανοτροφείου Χαλκίδος